menusearch
musicaref.ir

حمایت از موسیقی مارکتی، نابودی موسیقی ایرانی را به همراه دارد

۱۴۰۰/۱۱/۱۵ جمعه
(0)
(0)
حمایت از موسیقی مارکتی، نابودی موسیقی ایرانی را به همراه دارد
حمایت از موسیقی مارکتی، نابودی موسیقی ایرانی را به همراه دارد

مهدی احمدی رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان صبح امروز در پنل تخصصی نقد وبررسی آلبوم موسیقی جام گلگون اثر هنرمند جلیل رحمتی و خوانندگی داریوش گودرزی تولید حوزه هنری استان کردستان با تبریک تولید این اثر موسیقایی، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از آنچه که امروز در کردستان و در بخش تولیدات موسیقایی شاهد آن هستیم حاصل حمایت هایی است که توسط حوزه هنری صورت می‌پذیرد و عملا اتفاق دیگری در بخش حمایت از تولید اثر را شاهد نیستیم.

وی با هشدار نسبت به خانواده ها در خصوص خطر استفاده از موسیقی غیر استاندارد همچون موسیقی های امروزی گفت: بسیاری از این افراد به منظور پر کردن خلاء ایجاد شده ناشی از ضعف اثر با بهره مندی از تکنولوژی های روز صدا و افزایش شدت صوتی دانسته و ندانسته به شنوایی مخاطبین اثر آسیب می‌رسانند.

احمدی خاطرنشان کرد: ایجاد لذت کاذب در بین مخاطبین و ترویج فرهنگ غلط در پوشش و حرکات در اجراهایی که شاهد آن هستیم در کنار خیانت به مخاطب بطوریکه در اجراهای زنده متوسل به پلی بک می‌شوند که نمونه های آن بارها و بارها چه در سنندج و چه در جاهای دیگر مشاهده شده است تا زنگ خطر نابودی موسیقی اصیل و سنتی به صدا در آید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: انچه امروز شاهد آن هستیم نوید بخش آینده خوبی برای موسیقی اصیل ایرانی نیست و تک صداهایی که در تولید آلبوم های موسیقی سنتی به گوش می‌رسد نمی‌تواند در مقابل این هجمه سنگین با حامیان قدرتمندش اثری تأثیرگذار در فرو کاستن از این خطر بالقوه داشته باشد.

وی آلبوم «جام گلگون» را اثری ارزشمند دانست و گفت: استاد رحمتی با بیش از 4 دهه فعالیت هنری با اخلاق و منشی بسیار ارزشمند همواره در جهت اعتلای موسیقی سنتی تلاش کرده است وامیدوارم نمونه این انسان های هنرمند و با اخلاق در جامعه افزایش پیدا کند.

احمدیگریزی هم به سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی زد و با انتقادی تند نسبت به رویکرد مسئولین در زمینه توجه به اهداف آن گفت: آنچه که امروز ما از آن بهره مندیم تنها عنوانی است بدون اقدامات عملی لازم که نتوانسته است زمینه اعتلای موسیقی در سنندج شود.

ایجاد مرز در دانشگاه های موسیقی از آسیب های بزرگ است

حمید حاصلی نوازنده و اهنگساز کردستانی هم در این نشست، «جام گلگون» را اثری هنری حاصل دغدغه هنرمند برای اشاعه یک اثر موسیقی اصیل ایرانی عنوان کرد و افزود: موسیقی ملی ایران امروز همان سازهایی است که در دانشگاه های ملی تدریس می‌شوند که متأسفانه جای خیلی از سازها خالی است.

وی ادامه داد: ایجاد مرز در دانشگاه های موسیقی یکی از آسیب های بسیار بزرگی است که با ان مواجهیم و این است که امروز عنوان می‌شود ساز تنبور مهجور مانده است.

این نوازنده ساز عود و از آهنگسازهای توانمند کردستانی تصریح کرد: امیدوارم روزی به آن نقطه برسیم که تصمیم گیران سیاست های آموزشی به خوبی این خطر را درک کنند و در موسیقی ملی تمامی قومیتها دیده شود.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش شود که موسیقی ملی آنگونه که هست به مردم نشان داده شود گفت: مگر می‌شود ساز تنبور، بسیاری از سازهای مناطق کرد نشین را از موسیقی ملی جدا کرد.

وی ادامه داد: ساط تنبور دارای یک رپرتوار کامل است و همچون بسیاری از سازهای دیگر مناطق می‌تواند در موسیقی ملی مورد توجه واقع شود.

حاصلی ادامه داد: متأسفانه امروز شاهدیم با این عدم توجه بسیاری از میراث های معنوی ما را کشورهای دیگر به نام خود ثبت می‌کنند همچون ساز تار را که آذربایجان دارد به نام خود ثبت می‌کند و زمانی ورود پیدا می‌کنیم که دیگر کار از کار گذشته است و نمی‌شود کاری کرد.

وی عنوان موسیقی نواحی را برگرفته از نگاه بالا به پایین دانست و گفت: موسیقی عنوان شده به نواحی اصل موسیقی ایرانی است و باید تلاش گردد در جهت پاسداری از فرهنگ وهنر ایران زمین نگاه ها از بالا به پایین را اصلاح کنیم.

جدایی موسیقی مناطق و نواحی از موسیقی ایرانی، نابودی موسیقی ایرانی است

جلیل رحمتی آهنگساز و نوازنده ساز تنبور هم با اشاره به قدمت ساز تنبور گفت: ساز تنبور بر اساس استاد بدست آمده در شوش و همچنین سنگ نوشته های کیوان و بنی یونس اطراف شهر موصل عراق قدمت این ساز به 6000 سال می‌رسد و به نوعی قدیمی ترین ساز دنیا تنبوراست.

وی موسیقی عرفانی را یک موسیقی درون گرایانه عنوان کرد و گفت: این موسیقی فرد را به تفکر و آرامش وا می‌دارد و انسان را به خود و درونش نزدیک تر می‌کند و این نزدیکی است که زمینه عرفان می‌شود و انسان مستعد را از خواب غفلت بیدار کرده و انسان را به اوح عالم معنوی سوق می‌دهد.

سرپرست گروه تنبور نوازان مشتاق موسیقی اصیل ایرانی را دارای جایگاهی والا در موسیقی عرفانی عنوان کرد و ادامه داد: وجود مقام های گوناگون و متنوع تأثیر بسزایی در تولید احساس در شنونده دارد و این تنوع توانسه است خواسته های تمامی سلایق و عقیده ها را برآورده کرده و بازگوی نیازهای روحی و جسمی انسان ها باشد.

خالق اثر جام گلگون با قدردانی از حوزه هنری استان کردستان در حمایت از گروه تنبور نوازی مشتاق گفت: تمامی اعضای این گروه از هنرمندان کردستانی هستند که در چند سال اخیر با حمایت حوزه هنری به فراگیری نوازندگی تنبور مشغول شده اند.

وی در خصوص آلبوم موسیقی جام گلگون و انتخاب اشعار گفت: سعی کردم با انتخاب این ترانه ها حال وهوای عاشقی را در کارها به شنوندگان القاء کنم و امیدوارم مخاطبین اثر از آن لذت ببرند.

رحمتی ادامه داد: در خصوص ساخت و تنظیم تصانیف نیر از زاویه جدیدی به اجرای موسیقی عرفانی تنبور نگاه کرده ام و حتی بار تنظیم مقدمه (اورتور) تلاش شده تا نه به خود تصنیف شبیه باشد و نه با قطعه ببگانه و این سبب شد تا همخوانی های صورت گرفته هم با ترانهف هم با خود تصنیف و هم با ریتم ملودی همخوانی داشته باشد.

این آهنگساز و نوازنده تنبور با تأکید بر حفظ امانتداری در اجرای قطعات افزود: در خصوص ریتم قطعات نیز سعس شده است از تنوع ریتمی بیشتری استفاده شود و از ریتم هایی که در تنبور کمتر استفاده شده است استفاده شود.

وی در پایان با قدردانی از حضور اساتید و هنرمندان در این محفل بر ضرورت حمایت از هنر و هنرمند توسط تمامی دستگاه ها تأکید کرد و گفت: امروز حوزه هنری اصلی ترین حامی هنرمندان در استان است و امیدوارم روزی برسد که این حمایت ها به عنوان یک الگو مورد توجه سایر دستگاه ها واقع شود.

 

 

آموزش موسیقی در قم

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر